انتقاد چین از رئیس جمهور تایوان به دلیل برقراری تماس با «ترامپ»

انتقاد چین از رئیس جمهور تایوان به دلیل برقراری تماس با «ترامپ»

وزیر امور خارجه چین ضمن انتقاد از رئیس جمهوری تایوان به برقراری تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب آمریکا، از آن به عنوان اقدامی پیش پا افتاده و کم اهمیت یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین در نخستین واکنش رسمی به تماس تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا و «تسای اینگ- ون» رئیس جمهوری تایوان، ضمن انتقاد از رفتار تایپه، کل ماجرا را بی اهمیت جلوه داد تا شاید به نوعی مانع از تشدید تنش ها با دولت آینده واشنگتن شود.

مکالمه ۱۰ دقیقه ای ترامپ- تسای اینگ نخستین تماس مستقیم بین رؤسای جمهور دو کشور از ۳۷ سال پیش است که «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا، تایوان را به عنوان بخشی از «چین واحد» به رسمیت شناخت.

وانگ ئی، این تماس تلفنی را یک اقدام پیش پا افتاده توصیف کرد که نمی تواند تغییری در ساختار سیاست چین واحد که از سوی جامعه بین الملل پذیرفته شده، ایجاد کند.

گفتنی است که بنابر اظهارات ترامپ، این رئیس جمهوری تایوان بوده که پیشنهاد برقراری این تماس را ارائه کرده و هدف از این اقدام نیز تبریک به ترامپ از بابت پیروزی در رقابت ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا عنوان می شود.

دولت پکن به تایوان به چشم یک استان متمرد نگاه می کند که بخشی از تمامیت ارضی چین محسوب می شود.

اگرچه وانگ ئی سعی به کم اهمیت جلوه دادن این موضوع داشت، «گلوبال تایمز» چین در واکنش به تماس تلفنی انجام گرفته، هشدار داد که اگر ترامپ مایل به عدم پیروی از سیاست چین واحد باشد، با چنان بحرانی مواجه می شود که دیگر وقتی برای رسیدگی به مسائل دیگر برایش باقی نمی ماند و این چیزی نیست که یک مرد زیرک خواهان انجامش باشد.

کد خبر 3839269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha