۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵

برای فرو نشاندن نگرانی مردم؛

خروج ۱۰۰ بولیواری از چرخه پولی ونزوئلا به تاخیر افتاد

خروج ۱۰۰ بولیواری از چرخه پولی ونزوئلا به تاخیر افتاد

اسکناس های ۱۰۰ بولیواری بیش از نیمی از نقدینگی مردم ونزوئلا را تشکیل می دهند و خروجشان از چرخه پولی کشور با نگرانی مردم همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا، جمع آوری اسکناس های ۱۰۰ بولیواری از چرخه پولی کشور و ورود اسکناس های درشت تر ۵۰۰، دو هزار و بیست هزار بولیواری را تا تاریخ دوم ژانویه ۲۰۱۷ میلادی به تاخیر انداخت.

دلیل این تصمیم عدم آمادگی مردم برای پذیرش این تغییر ناگهانی در کشوری عنوان می شود که علیرغم ذخایر غنی نفت و گاز با رکود اقتصادی و ناتوانی در تامین کالاهای اساسی دست به گریبان است.

به گفته مادورو، هدف از جمع آوری اسکناس های ۱۰۰ بولیواری، مبارزه با قاچاقچیانی است که در راستای دامن زدن به جنگ اقتصادی علیه دولت کاراکاس، دارایی های نقدی کشور را در کشورهای همسایه انبار کرده اند.

گفتنی است که گروه های مافیایی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از نقدینگی ونزوئلا را اغلب در قالب اسکناس های ۱۰۰ بولیواری به خارج از کشور منتقل کرده اند و  انبارهای برخی از شهرهای کلمبیا به محل اختفای این دارایی ها تبدیل شده است.

اما اجرای دستور رئیس جمهوری ونزوئلا کار آسانی نیست چرا که بنا بر اعلام بانک مرکزی، شش میلیارد اسکناس ۱۰۰ بولیواری در چرخه پولی کشور در گردش است که تقریبا نیمی از نقدینگی مردم ونزوئلا را تشکیل می دهد.

جمع آوری این اسکناس ها که رسما از روز پنجشنبه گذشته از ارزش ساقط شده اند، برای مردمی که حدود ۴۰ درصدشان فاقد حساب بانکی هستند و نمی توانند تراکنش های الکترونیکی را جایگزین پول نقد کنند، تا حد زیادی مایه نگرانی بوده است.

کد خبر 3852793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha