۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰

یادداشت مهمان؛

این قهرمان ماندنی است!/ طرح یک پیشنهاد از طرف خانه عکاسان ایران

این قهرمان ماندنی است!/ طرح یک پیشنهاد از طرف خانه عکاسان ایران

سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران در پی برچیده شدن نمایشگاه «و این قهرمان واقعی است» از روی نرده های سبز ضلع جنوبی دانشگاه تهران پیشنهاد داد این رویداد در هفته هنر انقلاب مجددا برپا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه عکس خیابانی «و این قهرمان واقعی است» که در ضلع جنوبی دانشگاه تهران در حال برگزاری بود، روز یکشنبه ۴ اسفندماه با دستور مسئولان دانشگاه تهران برچیده و تخریب شد. این نمایشگاه عکس که حاصل ۵ سال عکاسی از قهرمانان اقتصاد خرد توسط عکاسان «آژانس عکس مستند سو» بود در پی تفاهم مکتوب و کسب مجوز از روابط عمومی دانشگاه تهران روی نرده‌های سبز این دانشگاه دایر شده بود اما بعد از چند روز از برگزاری این نمایشگاه دانشگاه تهران با اعلام اینکه «قاعده بر این است که روی نرده‌های بیرونی محوطه دانشگاه تهران نباید تابلو و عکسی نصب شود و ضروری است که برای این کار، سازه‌ای در نظر گرفته شود» کل عکس‌ها را از نرده‌ها پایین کشید به گونه‌ای که منجر به تخریب عکس‌ها شد.

در همین راستا سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران در یادداشتی با اشاره به ویژگی های این نمایشگاه از برچیده شدن این رویداد انتقاد کرد و پیشنهاد داد در صورت تمایل با حمایت خانه عکاسان ایران، نمایشگاه یاد شده در هفته هنر انقلاب مجددا برپا شود تا بتواند مخاطبان گسترده تری را میزبانی کند.

در این یادداشت آمده است:

«در روزهای پرالتهاب این چندماه گذشته، نمایشگاه عکس «این قهرمان واقعی است ...» که به همت آژانس عکس سو برگزار شد، یک اتفاق امید بخش و متفاوت بود؛ نمایشگاهی که همزمان با روز ملی اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی با موضوع کارآفرینان برتر مناطق روستایی و محروم سراسر کشور و نمایش مجموعه عکس هایی از برترین های اقتصاد خرد کشور برگزار شد.

یکی از برجستگی های این نمایشگاه، ارائه آن در منطقه پرتردد شهر و بر نرده‌های سبز دانشگاه تهران بود. اتفاقی که تلاش دور از دسترس مردمان این سرزمین را بر چشمان طیف وسیعی از مردم با تحصیلات و سلایق و طبقه اجتماعی متفاوت، نشاند.

عکس هایی امیدآفرین از تمایز غیرت و توانمندی ملت ایران که حتی با کمترین حمایت و امکانات حماسه های بزرگی خلق می کنند. اما این باور به تنهایی نمی تواند به پیش برود. وقتی دولت و به نمایندگی آن ریاست مهم ترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران، ماندن این عکس ها را -که طبق توافق قبلی قرار بوده ۲۹ بهمن تا ۱۰ اسفند بر روی نرده ها باشد- بر نمی تابد و ۵ روز قبل از موعد به بدترین شکل ممکن عکس ها پایین کشیده می شود، باید بر این درد بزرگ گریست و دانست که چرا ما می توانیم اما آنگونه که می توانیم محقق نمی شود!

وقتی تاب ماندن چند روزه این عکس ها را نداریم، راه دشوار تحقق اقتصاد درون زا را چگونه می خواهیم طی کنیم؟ عکس هایی که تلاش می کند، گوشه ای از عزم و امکان تحقق بخشیدن بزرگترین دغدغه سال های اخیر رهبر فرزانه انقلاب را به تصویر بکشد و به ما بفهماند نگاه به توانمندی های اقتصاد درون زا و مقاومتی، می تواند ما را در برابر دشمن، قوی و مستحکم نگه دارد.

اینجانب به سهم خود از تلاش های آژانس عکس سو و عکاسان ارجمند سرکار خانم زهرا استادزاده و جنابان آقایان مجتبی حیدری، علی دهقان، اشکان پردل و پوریا ترابی که به شوق انعکاس گوشه ای از تلاش های غیور مردان و زنان این مرز و بوم، از رختخواب عافیت بیرون زده و در حد بضاعت خویش به رسالت هنر و رسانه خود ادای دین کردند، تشکر می کنم و از ایشان دعوت می کنم در صورت تمایل با حمایت خانه عکاسان ایران، نمایشگاه یاد شده در هفته هنر انقلاب، مجددا برپا گشته و بتواند مخاطبان گسترده تری را میزبانی کند.

اللهم وفقنا لما تحب و ترضی

سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران

ششم اسفند ماه هزار و سیصد و نود و هشت»

کد خبر 4863684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha