۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۲۶

برای دهمین روز پیاپی؛

شاخص کیفی هوای اصفهان در وضعیت سالم ثبت شد

شاخص کیفی هوای اصفهان در وضعیت سالم ثبت شد

اصفهان- کارشناس امور آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: هوای آخرین روز فروردین با میانگین شاخص ۹۸ برای دهمین روز پیاپی در وضعیت قابل قبول ثبت شد.

محمود مزارع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به هفت صبح امروز سه‌شنبه - سی و یکم فروردین - با میانگین ۹۸ برای دهمین روز پیاپی در وضعیت قابل قبول ثبت شد.

وی ادامه داد: کیفیت هوای این کلانشهر در نخستین ساعات امروز با میانگین ۱۱۷ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

مزارع به تشریح جزئیات وضعیت کیفی هوا در ایستگاه‌های پایش شهر اصفهان پرداخت و گفت: هم اکنون میدان احمدآباد با شاخص ۱۰۵، خیابان استانداری با شاخص ۱۴۷، میدان انقلاب با شاخص ۱۱۱، خیابان رودکی با شاخص ۱۰۲، خیابان پروین با شاخص ۱۱۴، خیابان کاوه شاخص ۱۰۸، میدان فیض با شاخص ۱۰۵ در وضعیت (نارنجی) ناسالم برای گروه‌های حساس است.

کارشناس امور آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اضافه کرد: شاخص کیفی هوا در چهار ایستگاه خیابان فرشادی با میانگین ۹۶، رهنان با میانگین ۷۷، خیابان باهنر با میانگین ۹۵ و خیابان میرزا طاهر با میانگین ۹۷ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت هوای شهرهای مجاور کلانشهر اصفهان، گفت: شاخص‌های کیفی دو شهر مبارکه و شاهین شهر در ۲۴ ساعت اخیر به ترتیب با میانگین ۸۱ و ۶۵ در وضعیت قابل قبول و هوای شهر سجزی با میانگین ۱۳۶ وضعیت ناسالم برای گروههای حساس را نشان می‌دهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.
شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 5193381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha