۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۳

و باز محرم آمد؛

شور و نوای ارباب کربلا در گلستان/ دیار دارالمومنین سیاهپوش شد

شور و نوای ارباب کربلا در گلستان/ دیار دارالمومنین سیاهپوش شد

گرگان- با فرارسیدن محرم اهالی گلستان طبق رسمی همه ساله با سیاهپوش کردن معابر و اماکن مذهبی و برپایی مراسم عزا و ماتم تلاش می کنند تا قیام عاشورا و آموزه های حسینی (ع) را زنده نگه دارند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نصب پارچه‌های سیاه و المان‌های ماتم بر سر درب خانه‌ها، مغازه‌ها و کوچه‌ها بیانگر فرارسیدن ماه محرم است و دوباره روایت دلدادگان حسین بن علی (ع) در مرکز توجهات قرار می‌گیرد و محبان اهل بیت تلاش می‌کنند تا با سوگواری و عزاداری یاد سالار شهیدان و یارانش را گرامی بدارند.

حرارت عشق عاشقان حسین بر داغی این روزهای ویروس کرونا غلبه کرده و گلستانی‌ها پرشورتر از گذشته به ندای هل من ناصر، قافله حسین (ع) لبیک گفتند و پس از ۱۴۰۰ سال برای احیای آموزه‌های عاشورایی به تکاپو افتادند.

تکایا، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه استان خود را مهیای میزبانی از دوستداران سیدالشهدا کرده و آشپزخانه‌ها به راه افتاده اند.

عطر محرم در همه جا پیچیده و رخت عزا بر تن شهرها کشیده شده و طنین نجوا یاحسین و نواهای عاشورایی است که از جای جای محلات به گوش می‌رسد.

دوباره بازار سربند و لباس مشکی‌ها رونق گرفته و صدای ضرب سنج‌ها و طبل‌ها شنیده می‌شود.

به همت بچه هیئتی‌ها حسینیه‌ها، زینبیه ها، مساجد و بقاع متبرکه آب و جارو شده تا پذیرای عزاداران دشت کربلا باشد.

در وانفسای کرونایی در کشور گرچه تأکید شده تا مراسم با حداقل نفرات برگزار شود اما قلب‌ها مملو از عشق و ارادت به خاندان حسین (ع) است و همه از هر سو دل‌ها خود را روانه آئین عزاداری می‌کنند.

شور و نوای ارباب کربلا در گلستان/ دیار دارالمومنین سیاه پوش شد

پروتکل‌ها و الزاماتی برای مراسم محرم وضع شده و هیئت‌های مذهبی بر رعایت این شیوه نامه‌ها تاکید کردند.

حس و حال فضای مجازی هم محرمی است، پوسترهای سیاه، پخش سخنرانی‌ها، نوای حسینی و نوحه سرایی‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و برای کسانی که شرایط رفتن به مراسم محرم فراهم نیست، حسینیه مجازی برپا شده است.

در گرگان هم امسال پارچه آرایی عزا، خیمه‌های عزاداری و توجه به سیاه پوشی میادین و معابر اصلی شهر پررنگ‌تر شده و برج ورودی شهر به طور کامل سیاه پوش شده است.

۲۰۰۰ پرچم سیاه در محلات

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در گلستان هم از نصب دو هزار پرچم سیاه در محلات خبرداد و گفت: برای دومین سال متوالی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم پویش نصب دو هزار پرچم سیاه در محلات گرگان اجرا شد.

همه تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی سیاه پوش شده و خود را آماده پذیرایی از عزاداران حسینی کرده اند رضا جعفری افزود: در این طرح با همکاری دفتر نماینده ولی فقیه در گلستان و موکب علی بن موسی الرضا (ع) دو هزار پرچم سیاه در گرگان نصب شد.

وی گفت: این کار در راستای ترویج معرفت و بصیرت به امام حسین (ع) بوده و باعث تعظیم شعائر الهی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان هم در خصوص تکریم محرم گفت: امام حسین (ع) نسخه توحیدی خداوند متعال برای هدایت مادی و معنوی بشریت بوده است.

شور و نوای ارباب کربلا در گلستان/ دیار دارالمومنین سیاه پوش شد

وی با بیان این‌که نگاه ما به امام حسین (ع) یک نگاه فرامذهبی است، افزود: حرکت امام حسین (ع) و انتخاب ایشان و به وجود آمدن واقعه کربلا برای هدایت جامعه بود و امام حسین (ع) متعلق به تمام بشریت است.

وی گفت: نگاه ما به امام حسین (ع) و محرم باید یک نگاه راهبردی باشد و وقتی چنین شد انگیزه انسان برای کارکردن و دستاوردهای مادی و معنوی بسیار می‌شود.

گرزین با اشاره به اینکه اهل بیت و امام حسین (ع) عامل وحدت در جهان اسلام و بشریت هستند، افزود: امام حسین (ع) در این راه از مال و جان و خانواده خود گذشت و به ما درس ایثار و فداکاری و ازخودگذشتی داد؛ حال دشمنان اسلام می‌خواهند با هر ترفندی مثل تهمت‌زدن، زیر سوال بردن مبانی فکری و مذهبی و القای شبهات نابجای سیاسی باعث کمرنگ شدن ارزش‌ها شوند اما این نهضت همچنان ادامه دارد.

انقلاب ایران در راستای نهضت سرخ حسینی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان هم گفت: امام حسین (ع) راه عزت، طریق سعادت و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر را پیش روی ما قرار داده و نهضت ایشان تا عصر ظهور هم پابرجا است و انقلاب اسلامی ایران هم در تداوم نهضت سرخ حسینی است.

حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد بیان‌کرد: مراسم عاشورا، اربعین، صفر بهانه‌ای است که ما در راه باشیم و به بیراهه نرویم.

سیلمانی فرد گفت: قاطبه موقوفات گلستان به تعزیت شعائر مذهبی به ویژه ماه محرم و تعزیه داری سیدالشهدا برمی‌گردد و این امر نشان از ارادت مردم به خاندان اهل بیت (ع) است.

شور و نوای ارباب کربلا در گلستان/ دیار دارالمومنین سیاه پوش شد

لزوم رعایت پروتکل‌ها

فرماندار گرگان هم در همایش توجیهی دستوالعمل های محرم ویژه هیئت‌های مذهبی گفت: اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی در برگزاری عزاداری ماه محرم توسط هیأت‌های مذهبی ضروری بوده و مسئولان هیأت‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

محمد حمیدی افزود: بازرسان سلامت از اماکن، هیئت‌ها و مساجد در سطح شهرستان بازدید خواهند کرد و این نظارت‌ها و کنترل‌ها از ابتدای ماه محرم تا پایان صفر ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز با یک سوم ظرفیت و در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت باید انجام شود.

حمیدی اضافه کرد: زمان برگزاری مراسم حداکثر دو ساعت تعیین شده که در این مدت استفاده از ماسک به صورت مستمر و رعایت فاصله گذاری اجتماعی الزامی است.

حفظ سلامت مردم خط قرمز هیأت‌ها

رئیس هیئات مذهبی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: هیأت‌های مذهبی استان گلستان در سال گذشته موفق ترین برگزارکننده مراسم مذهبی به لحاظ کیفیت و کمیت در کشور بودند.

محمد مهدی عبدالصالحی افزود: در محرم سال گذشته هیأت‌های مذهبی در کشور به دلیل شرایط کرونا تا ۴۰ درصد فعال بودند ولی در استان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی دو برابر بیش از میانگین کشوری بود.

وی با بیان این مطلب که حفظ سلامت مردم خط قرمز هیأت‌های مذهبی است، افزود: سال گذشته حتی یک مورد گزارش مبنی بر اینکه به دلیل شرکت در مراسم محرم فردی دچار کرونا شده است، در استان نداشتیم.

شور و نوای ارباب کربلا در گلستان/ دیار دارالمومنین سیاه پوش شد

وی ادامه داد: کسانی که نمی‌خواهند تفکر دینی در جامعه رواج داشته باشد در تلاش هستند تا به بهانه کرونا هیئات مذهبی را تضعیف و مراسم محرم و صفر را کم رنگ کنند اما هیئات ها بعد از حفظ سلامت مردم که اولویت اول است اجازه نمی‌دهند مسائل مذهبی فراموش شود.

عبدالصالحی در ادامه از برپایی ایستگاه‌های صلواتی در ایام محرم خبر داد و افزود: به دلیل رعایت مسائل بهداشتی در مراسم محرم پذیرایی نداریم ولی با توزیع بسته‌های فرهنگی و ماسک در خدمت مردم خواهیم بود.

وی افزود: دسته روی نداشته و مراسم عزاداری با رعایت تمام مسائل بهداشتی در فضای باز و با فاصله هر چهار متر مربع یک نفر برگزار خواهد شد.

پخش مراسم عزاداری به صورت زنده

مدیریت کانون‌های خدمت رضوی در گلستان هم در خصوص برنامه‌های کانون به خبرنگار مهر گفت: کانون خدمت رضوی در دهه اول محرم ویژه برنامه‌های متعدد فرهنگی و تبلیغی برای مردم استان و ارادتمندان به اهل بیت (ع) تدارک دیده است.

شور و نوای ارباب کربلا در گلستان/ دیار دارالمومنین سیاه پوش شد

سید حسین علوی از برگزاری روزانه طرح رواق رضوی در فضای اسکای روم خبر داد و گفت: طی برنامه ریزی های انجام شده کانون‌های کتاب و کتابخانه، قرآن، شعر، هنر، خانواده، مداحی، شهدا و خبر و رسانه رضوی با همکاری برخی مجموعه‌های مردمی و نهادها، از اول محرم تا ۱۰ محرم هر روز از ساعت ۱۸ الی ۱۹ در فضای اسکای روم با قرائت قرآن و مداحی و سخنرانی و برنامه‌های دکلمه خوانی، مقتل خوانی، شعرخوانی و سرودخوانی و غیره طرح رواق رضوی را اجرا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: در این طرح قبل و بعد از هر وعده سخنرانی در فضای اسکای روم، مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ذکر سجایا و مناقب حضرت حسین بن علی (ع) و یاران باوفایشان خواهند پرداخت.

علوی عنوان کرد: علاوه بر طرح رواق رضوی برنامه‌های دیگری مانند طرح اطعام دهی در محلات، روضه خوانی خانگی، تعمیر منازل و وسایل زندگی محرومان، طرح سراج الله (جمع خوانی خانوادگی قرآن کریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) و اجرای گروه سرود آوای رضوان در محلات شهرستان گرگان برگزار خواهد شد.

امسال ویژه برنامه‌های متعددی هم از سیمای استان تدارک دیده شده تا برای کسانی که مجال حضور نیست، امکان عزاداری مهیا شود.

حفظ سلامت مردم در اولویت برنامه‌های هیئت‌ها قرار داشته و از آنها هم خواسته شده تا پروتکل‌ها را در مراسم خود رعایت کنند.

کد خبر 5277805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha