۲ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۳۷

در پی مسدود ماندن پول های بانک مرکزی؛

تظاهرات صدها نفر در کابل برای آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان

تظاهرات صدها نفر در کابل برای آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان

همزمان با درخواست مقامات طالبان و برخی کشورها از آمریکا برای رفع انسداد منابع مالی کابل در خارج از این کشور، صدها شهروند افغان جهت اعتراض به بلوکه ماندن این پول ها تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، صدها نفر روز جمعه با تظاهرات در کابل خواستار آن شدند که آمریکا میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را در خارج از این کشور به دلیل تلاش دولت جدید طالبان برای مهار بحران اقتصادی، آزاد کند.

تظاهرات مذکور که به خوبی سازماندهی شده و دارای بنرهایی با پیام های چاپ شده به زبان انگلیسی بود، در حالی برگزار شد که مقامات طالبان تقاضا کردند تا بیش از ۹ میلیارد دلار ذخیره خارجی افغانستان در خارج از کشور تحویل داده شود.

یکی از تظاهرات کنندگان در این رابطه گفت: ما می خواهیم آنها این پول را آزاد کنند زیرا این فقط پول افغانستان است. این پول افغانها و تجار ما است که برای خرید غذا و دارو استفاده می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از «ذبیح الله مجاهد» معاون وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی دولت موقت طالبان و همچنین سخنگوی این گروه اعلام کرد که طالبان هنوز منتظر پاسخ واشنگتن در مورد رفع مسدود سازی دارایی های افغانستان است و قبلا از سازمان ملل و بانک جهانی درخواست انجام این کار را کرده است.

مجاهد در همین رابطه گفت: ما خواستار یافتن راه حلی هستیم. ما خواستار انتقال وجوه به حساب بانک های افغانستان هستیم. ما به همین منظور در حال درخواست از سازمان ملل متحد، آمریکا و دیگر کشورها و بانک جهانی هستیم. در حال تلاش برای حل این مشکل هستیم چرا که این یک مسئله بشردوستانه است، این پول مردم افغانستان است، آنها به آن پول نیاز دارند زیرا آنها رنج می برند ... در حال حاضر، ما نمی توانیم پاسخی دریافت کنیم. اما ما انتظار داریم که این مسئله حل شود.

پیشتر و در همین رابطه «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان از قدرتهای جهانی خواسته بود تا میلیاردها دلار دارایی های افغانستان را که پس از روی کار آمدن طالبان مسدود شده است، آزاد کنند.

وی در همین رابطه به خبرنگاران گفت: از یک سو، شما برای جلوگیری از بحران (در افغانستان)، کمک های مالی جدیدی جمع آوری می کنید و از سوی دیگر آنها نمی توانند از پولی که مال آنها است، متعلق به آنها است، استفاده کنند.

قریشی افزود: گمان کنم مسدود کردن دارایی ها به وضعیت (فعلی) کمکی نمی کند. من جدا از قدرتها می خواهم که این سیاست را بازنگری کرده و رفع انسداد (پول های افغانستان) را در نظر بگیرند.

وی در پایان گفت: این کار همچنین اقدامی اعتمادساز خواهد بود که می تواند محرک ایجاد رفتارهای مثبت باشد.

این در حالیست که پیشتر واشنگتن از مسدود کردن ذخایر طلا و ارز کشور افغانستان به بهانه مقابله با طالبان در این کشور خبر داده بود.

طبق اعلام صندوق بین المللی پول، ذخایر مالی بین المللی بانک مرکزی افغانستان تا پایان ماه آوریل سال جاری، مبلغ ۹.۴ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

کد خبر 5312505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha