۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰

بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام افسانه شدند؛

مروری بر پروژه‌های بلاتکلیف در خراسان شمالی

مروری بر پروژه‌های بلاتکلیف در خراسان شمالی

بجنورد- پروژه های نیمه تمام متعددی در خراسان شمالی وجود دارد که عمر برخی به حدود ۲ دهه نیز می‌رسد و اکنون دولت سیزدهم و استاندار جدید باید چاره جدی برای سرمایه‌های هدر رفته بیندیشند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خراسان شمالی پس حدود ۳ ماه از شروع به کار دولت سیزدهم استاندار خود را شناخت؛ استانداری که اکنون با مجموعه‌ای از آمارها و شاخص‌های بحران زده مواجه است به طوری که محل مدیریتش در بیشتر شاخص‌های اقتصادی جزو چند استان ضعیف کشور محسوب می‌شود.

جدای از اینکه اقدامات دولت در سطح ملی می‌تواند باعث بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم شود، یکی از راه‌های رونق کسب و کار و بهبود شرایط اقتصادی در هر منطقه افزایش کارخانجات و صنایع مختلف است.

خراسان شمالی اما در حال حاضر با انبوهی از پروژه‌های بر زمین مانده و کلنگ‌های بی ثمر مواجه است که به پایان رساندن آن‌ها می‌تواند گامی مهم برای توسعه استان محسوب شود، از این رو دولت سیزدهم و نماینده آن در خراسان شمالی وظایف سنگینی بر دوش دارند تا بتوانند وعده‌های مسئولان گذشته را عملیاتی کنند.

۴۵ پروژه آماده واگذاری به بخش خصوصی

حسن پارسی پور، رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی شهریور ماه سال جاری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان اظهار کرد: ۴۵ پروژه عمرانی نیمه تمام استان در قالب ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

وی افزود: تاکنون واگذاری سه طرح نیمه تمام گردشگری و ۲ طرح کشاورزی به بخش خصوصی انجام شده است و دیگر طرح‌ها نیز در روندی ۲ هفته‌ای تعیین تکلیف می‌شوند.

اما همانطور که از آمار مشخص است همچنان پروژه‌های متعددی بلاتکلیف رها شده است.

فاز دو پتروشیمی در ابهام

یکی از شاخص‌ترین کلنگ‌هایی که بر زمین خورد و هیچ گاه قدمی برای اجرای آن برداشته نشد فاز دوم پتروشیمی خراسان است که در سال ۹۴ رئیس جمهور آن را کلنگ زنی کرد اما پس از آن مردم حرکتی در راستای اجرای این وعده مشاهده نکردند.

به نظر می‌رسد فاز دوم پتروشیمی خراسان که کارشناسان فراوانی سوددهی آن را تأیید کرده‌اند یکی از خواسته‌های اساسی مردم از دولت است؛ هرچند عده دیگری معتقدند پتروشیمی به علت پر آب بودن، مناسب خراسان شمالی نیست اما با مدیریت پساب بجنورد می‌توان این مشکل را تا حد بسیار زیادی حل کرد.

در هر صورت دولت باید فاز دوم پتروشیمی خراسان شمالی را تعیین تکلیف کند؛ اگر بناست اقدامی انجام شود زودتر آغاز شده و اگر بناست به طور کلی از دستور کار خارج شود، مردم در جریان این تصمیم قرار بگیرند.

سیمان سمنگان در خواب بی تدبیری

یکی دیگر از این پروژه‌ها را می‌توان «سیمان سمنگان» دانست که سال‌هاست به صورت نیمه تمام رها شده و کسی پیگیر آن نمی‌شود. این پروژه از سال ۸۲ آغاز شده اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای برای مردم نداشته است.

پروژه سیمان سمنگان بنا بود روزانه ۱۰ هزار تن سیمان تولید کند. همچنین اشتغال ۷۵۰ نفر در کارخانه و هزاران نفر به صورت غیر مستقیم از پیش بینی‌های مسئولان آن زمان بود. بنا بود طی ۳ سال، فاز اول پروژه با تولید ۵ هزار تن سیمان در روز به بهره برداری برسد.

اما این پروژه نیمه تمام در سال ۹۷ فاقد ارزش اقتصادی عنوان شد و عملاً به اغما فرو رفت.

پس از کش و قوس‌های فراوان بنا شد پروژه سیمان سمنگان به کارخانه فرآوری گیاهان دارویی تبدیل شود اما همچنان مشخص نیست چرا هیچ اقدامی از سوی متولیان صورت نمی‌گیرد.

مروری بر پروژه‌های بلاتکلیف در خراسان شمالی

تعطیلی پروژه سیمان سمنگان در سفر حجت الاسلام رئیسی به خراسان شمالی با عنوان رئیس قوه قضائیه نیز توسط فعالان دانشجویی به ایشان منتقل شد که رئیس قوه قضائیه وقت در این خصوص گفت: زمانی که در آستان قدس مشغول بودم اتمام این پروژه را در دست بررسی قرار دادیم، اکنون نیز پیگیر اجرا و اتمام این پروژه خواهیم شد.

حال باید دید رئیسی در قامت رئیس جمهور چه برنامه‌ای برای این پروژه خواهد داشت؟

جاده بجنورد به سنخواست بودجه گرفت

پروژه جاده بجنورد به سنخواست از دیگر پروژه‌هایی است که عمر بیش از یک دهه دارد؛ اکنون این جاده به عمر ۱۵ ساله خود نزدیک می‌شود اما همچنان به بهره برداری نرسیده است.

طبق گفته سید محمد پاکمهر، نماینده بجنورد در مجلس برای این پروژه ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه مصوب شده است و این پروژه باید طی ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.

از سوی دیگر نباید جاده سنخواست به میامی را فراموش کرد؛ پروژه‌ای که استاندار سابق خراسان شمالی از واگذاری آن به قرارگاه خاتم الانبیا سپاه خبر داده بود اما به نظر می‌رسد این وعده نیز محقق نشده است و حال دولت سیزدهم و استاندار جدید باید پیگیری‌های این حوزه را سر بگیرند.

مردم همچنان محروم از قطار

راه آهن از دیگر کمبودهای خراسان شمالی است که دولت‌های مختلف بارها وعده پیگیری و احداث آن را داده‌اند. راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد توسط رئیس جمهور، رئیس مجلس و ۲ وزیر کلنگ زنی شده است اما نه تنها به بهره برداری نرسیده بلکه پیشرفتی نیز نداشته است.

این پروژه ریلی نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی کلنگ‌زنی شد اما به مرحله اجرا نرسید؛ در مهر ماه چهار سال بعد و در سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و با دستور ویژه معظم له، دولت ۱۴۴ میلیون یورو برای اجرای این پروژه به پیمانکار (آستان قدس) اختصاص داد تا راه‌آهن شمال شرق وارد فاز اجرایی شود.

مدتی بعد دولت دهم در نشستی تأمین منابع اجرایی پروژه را مصوب کرد اما بازهم این خط ریلی وارد فاز اجرا نشد و با روی کار آمدن دولت یازدهم وزیر نیرو خواستار لغو این مصوبه شد.

اما علی قربانی، نماینده وقت بجنورد در این خصوص گفت: اعتبار لازم برای اجرای این پروژه دولتی نبوده که مسئولان آن را حذف کرده باشند.

وی افزود: برای اجرای این پروژه با یک شرکت چینی قرارداد منعقد شده است که ۸۵ درصد هزینه‌های لازم برای اجرای این پروژه را این شرکت پرداخت کند و مابقی اعتبار لازم را نیز آستان قدس تقبل کرده است.

مروری بر پروژه‌های بلاتکلیف در خراسان شمالی

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و در سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به خراسان شمالی موضوع بار دیگر مطرح شد؛ لاریجانی در خصوص این پروژه گفت: پروژه راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد که بخش عمده آن در خراسان شمالی است یک پروژه ملی و راهبردی برای کشور بوده و از قبل مطالعات زیادی در این خصوص انجام گرفته است؛ اما در حال حاضر تأمین منابع فاینانس اهمیت بسیار زیادی در این پروژه دارد.

لاریجانی تاکید کرد: در این خصوص مذاکراتی انجام شده است که با پیگیری‌هایی که می‌کنیم امیدواریم به سرانجام برسد.

دولت کلنگ‌های بر زمین مانده را چاره کند

سید محمد پاکمهر، نماینده ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: حق مردم این استان پیگیری خواسته‌هایشان است.

وی افزود: رئیس جمهور با سفر خود به خراسان شمالی و پیگیری کلنگ‌های بر زمین مانده و تخصیص بودجه‌های مناسب، سفر ماندگاری برای مردم خراسان شمالی خلق کند.

پاکمهر گفت: امیدواریم سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی مرهمی بر زخم‌های عمیق بی‌توجهی و بی‌تدبیری‌ها در حق مردمانی باشد که در تمامی صحنه‌ها حضور چشم‌گیر و غیرقابل انکار دارند.

وی بیان داشت: احداث مگا پروژه پتروشیمی خراسان شمالی، احداث پروژه راه دسترسی میامی، احداث پروژه کارخانه سیمان سمنگان، فاز دوم و سوم احداث پروژه کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم و احداث پروژه بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت تولید ۳۱۰ مگاوات برق با ظرفیت اشتغال ۵۰۰ نفر تنها بخشی از کلنگ‌های بر زمین مانده در خراسان شمالی است.

حال باید دید دولت سیزدهم چه برنامه ویژه ای برای خراسان شمالی دارد تا کلنگ‌های پرتعداد اما کم اثر مسئولان گذشته را جبران کند.

کد خبر 5373291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha