۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۲۹

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

شناسایی ۳۰۸ گونه پرنده در آذربایجان غربی

شناسایی ۳۰۸ گونه پرنده در آذربایجان غربی

ارومیه – مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از شناسایی ۳۰۸ گونه پرنده در استان خبر داد و گفت: این استان با ۷۰ تالاب دائمی و فصلی پناهگاه امنی برای پرندگان بومی و مهاجر است.

مهران نظری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روز جهانی حیات وحش به ظرفیت تالاب‌های استان اشاره کرد و افزود: استان یکی از ۷ کریدور مسیر مهاجرت پرندگان در دنیا به شمار می‌رود و در حال حاضر ۳۰۸ گونه پرنده در این منطقه شناسایی شده که ۶۵ درصد آن مهاجر هستند.

وی با بیان اینکه زیستگاه‌های آبی استان سالانه میزبان بیش از ۱۰۰ هزار بال پرنده آبزی و کنار آبزی است که این پرندگان به منظور زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌ها می‌شوند، اظهار کرد: شمار زیادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی در زیستگاه‌های آبی استان سالانه میهمان می‌شوند که از این مجموع حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد پرندگان بومی و مابقی پرندگان مهاجر هستند.

وی بیان کرد: بسیاری از پرندگان در فصل بهار برای لانه‌سازی و جوجه آوری وارد تالاب‌های آذربایجان‌غربی می‌شوند و به همین خاطر کمتر در طول روز دیده می‌شوند اما در فصل پاییز و زمستان حضور پرندگان بیشتر به منظور زمستان گذرانی و استراحت و تغذیه است و در طول روز می‌توان با چشم عادی یا با دوربین آنها را مشاهده کرد.

نظری اظهار کرد: از گونه‌های مهم و حائز اهمیت پرندگان مهاجر همچون غاز پیشانی سفید کوچک در زیستگاه‌های شمال استان که دومین زیستگاه بزرگ زمستان گذران این گونه در دنیا محسوب می‌شود اشاره کرد.

وی اضافه کرد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: تالاب‌های «سولدوز» و «حسنلو» در شهرستان نقده، «کانی برازان» و «یوسف‌کند» در مهاباد و رودخانه و سد ارس در پلدشت و نوروزلو در میاندوآب و پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین مقصد برای پرندگان مهاجر در استان به شمار می‌رود.

کد خبر 5439784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha