۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰

توسط انتشارات دیدآور؛

«غزل اجتماعی معاصر» به چاپ پنجم رسید

«غزل اجتماعی معاصر» به چاپ پنجم رسید

کتاب «غزل اجتماعی معاصر» کرونولوژی غزل معاصر ایران نوشته مهدی مظفری ساوجی توسط انتشارات دیدآور به چاپ پنجم رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «غزل اجتماعی معاصر» شامل کرونولوژی غزل معاصر ایران نوشته مهدی مظفری ساوجی که سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات دیدآور در چهار جلد منتشر و روانه بازار نشر شد، به‌تازگی به چاپ پنجم رسیده است.

در این کتاب چگونگی شکل‌گیری غزل اجتماعی در شعر معاصر مورد بررسی قرار گرفته و روند تحول این‌گونه هنری مورد توجه گردآورنده‌اش بوده است. ساوجی در مقدمه این کتاب به تبیین نحوه شکل گیری این ژانر پرداخته و پیرامون این مبحث، مسائل چندگانه‌ای را مطرح کرده است.

پس از چاپ این‌کتاب تعدادی از منتقدان و صاحب‌نظران ادبیات معاصر چون منوچهر آتشی، سیمین بهبهانی، بهاالدین خرمشاهی، مرتضی کاخی، اسماعیل خویی، مفتون امینی، ضیا موحد، شمس لنگرودی، علی نصیریان، محمدعلی بهمنی، علی دهباشی، مسعود کیمیایی، اسدالله امرایی، کامیار عابدی، حسین جنتی، عبدالحمید ضیایی، فاضل نظری، ایرج زبردست، سعید بیابانکی، علی‌رضا بدیع، محمدعلی علومی، منصور اوجی، و… به معرفی و تحلیل آن پرداختند که فرازهایی از این‌اظهارنظرها در پی‌گفتار چاپ جدید این‌کتاب درج شده‌اند. همچنین گفت‌وگوی گروس عبدالملکیان با مهدی مظفری ساوجی درباره شعر اجتماعی، به نقل از رادیو گفت‌وگو، بعد از مقالات آمده است.

مخاطب در این کتاب همچنین با زندگینامه شاعران نیز آشنا می‌شود و در ادامه نمونه‌های برجسته‌ای از غزل‌های اجتماعی آن‌ها را می‌خواند.

در جلد نخست مجموعه پیش‌رو، ضمن ۷ مقاله، به بررسی و تحلیل غزل با تمرکز بر تبارشناسی اجتماعی این قالب در ادبیات فارسی به‌ویژه از قرن ششم هجری به بعد که نخستین بارقه‌های اجتماعی توسط خاقانی در غزل پدیدار شد، پرداخته شده است. در ادامه جلدهای این کتاب گزیده غزل اجتماعی معاصر از انقلاب مشروطه (۱۲۸۵)، تا ۱۴۰۰ در چهار جلد ارائه شده و در پایان، پی‌گفتار، مرجع‌شناخت و نمایه اشخاص آمده است.

در چاپ اخیر، تجدیدنظرهایی در بخش مقالات و هم در انتخاب غزل‌ها صورت گرفته که همین، ششصدصفحه به حجم کتاب افزوده و محدوده تاریخی غزل‌ها را نیز تا سال ۱۴۰۰ گسترش داده است.

کد خبر 5842402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha