۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱

پژمان درستکار:

تیم ملی کشتی ملک شخصی‌ام نیست/ همه تیم ما حسن یزدانی نیست

تیم ملی کشتی ملک شخصی‌ام نیست/ همه تیم ما حسن یزدانی نیست

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد گفت: باید همه مسائل و اتفاقات پیرامون تیم ملی آسیب شناسی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد و حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی پس از حضور تیم های کشتی ایران در رقابت های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد و بازی های آسیایی در سالن کنفرانس فدراسیون کشتی، برگزار شد.

پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: کشتی روزهای سختی را در پیش دارد. باید در کشتی آزاد ۳ سهمیه المپیک دیگر بگیریم و همه ما اینجا کنار هم هستیم تا کشتی آزاد و فرنگی در المپیک خوب نتیجه بگیرند بنابراین بدون سوگیری و گارد صحبت کنیم.

درستکار درباره تغییر اوزان برخی از کشتی‌گیران و اینکه آیا از اجرای چرخه انتخابی تیم ملی با توجه به عملکرد رحمان عموزاد راضی هست یا خیر، گفت: تغییر اوزان دست خود کشتی‌گیر است و ما نمی‌توانیم به کشتی‌گیر بگوییم به یک وزن برود یا نرود. رحمان عموزاد هم فکر نمی‌کنم زود انتخاب شده باشد. شرایط کشتی‌گیران البته متفاوت است و قطعا در سال المپیک دچار تعییراتی می‌شود.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد سپس درباره باخت کشتی‌گیران ایران در کشتی‌های حساس در مسابقات جهانی گفت: فکر می‌کنم موج رسانه اینطور القا کرده که ما کشتی های حساس را باختیم. مگر یزدانی آکماتالیف را نبرد. مگر زارع آکگل و پتریاشویلی را نبرد. مگر والی زاده در اولین حضور قهرمان اروپا را نبرد. الیته ما چند کشتی مهم هم شکست خوردیم. حتما یا کار ما یا کشتی‌گیر ایراد داشته است. قطعا آسیب شناسی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم اشتباهاتمان را به حداقل برسانیم.

درستکار نیز درباره زمان اجرای چرخه انتخابی تیم ملی آزاد گفت: ظرف ۱۰ روز آینده چرخه نهایی تیم ملی کشتی آزاد اعلام می شود.

درستکار در پاسخ به این سوال که قبل از مسابقات جهانی دبیر از سورپرایز دیدار یزدانی و تیلور صحبت کرد و این سورپرایز چه بود، عنوان کرد: مسائل روحی روانی در این کشتی خیلی مهم است. من خیلی نمی‌توانم ریز درباره آنالیز این کشتی صحبت کنم چون محرمانه است و این دو با هم رقابت دارند. حسن در ۲ دقیقه اول حاکم تشک بود. ابتدا ۴ امتیاز به حسن دادند و ۵ بر یک جلو افتاد اما وقتی برگرداندند به لحاظ روحی روانی کشتی حساس‌تر می شود.

وی گفت: یزدانی بخاطر ضرب دیدگی کتفش که مزمن بود خیلی از کارهای تاکتیکی را نتوانست انجام دهد. نه ما و نه حسن ناامید نیستم. امیدوارم در المپیک نتیجه خوبی حاصل شود.

درستکار در پاسخ به خبرنگار مهر، درباره صحبت‌های علیرضا دبیر مبنی بر تغییر در کادر فنی اظهارداشت: جایگاه تیم ملی را ملک شخصی خودم نمی‌دانم. حق رئیس فدراسیون است که در مورد این جایگاه تصمیم بگیرد چون او باید پاسخگو باشد، اما تا زمانی که در تیم ملی حضور دارم با تمام توان مثل یک سرباز می‌جنگم.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در مورد اظهارات همت مسلمی مربی حسن یزدانی گفت: همت مسلمی عزیز و زحمت کش است و قطعا برای حسن هم تلاش زیادی کرده است، اما من تاکنون از زبان حسن این حرف را نشنیدم. کار کردن در تیم ملی شرایط متفاوتی دارد. همت مسلمی هم دلش با حسن یزدانی است، اما من نشنیدم از حسن که چنین درخواستی داشته باشد.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره وضعیت کامران قاسمپور خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیرنده اصلی خود کشتی است. خودش باید درباره وزن تصمیم بگیرد. اکنون ۹۴، ۹۵ کیلو شده و رسیدن به ۸۶ تقریبا غیرممکن است. قطعا به ۹۷ خواهد رفت.

درستکار درباره پرداختن بیش از حد به کشتی حسن یزدانی تأکید کرد: به قدری بار کشتی حسن یزدانی سنگین شده که روی عملکرد تیم ملی تأثیر می‌گذارد. باخت او روی تیم اثرگذار است. باز هم روز اول مسابقه خواهد داشت. امیدوارم حساسیت کشتی او را کم کنید. حسن یزدانی سردار تیم ماست ولی همه تیم ما نیست. یکی از حساسیت‌ها اظهار نظرهای مربیان سازنده آنهاست. در این صورت دیگر کشتی‌گیران هم می‌خواهند با مربیان سازنده خود کار کنند.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره انتقاد از مشکلات بدنی کشتی‌گیران خاطرنشان کرد: نتیجه ما در بلگراد ۲۰۲۳، خوب بود یا بد؟ در نهایت نایب قهرمان جهان شدیم. قطعا می‌توانستیم نتیجه بهتری بگیریم. اگر در کشتی‌های حساسی باختیم، کشتی‌های حساسی را هم بردیم. اگر مرا با خودم مقایسه می‌کنید، نسبت به اسلو ۲۰۲۱ و بلگراد ۲۰۲۲ افت داشتیم ولی در مقایسه با گذشته خیلی بهتر بوده است. قطعا کار من و کادر فنی در کوچ، آنالیز و تمرین، مشکل داشته و باید جوابگو باشم ولی در نهایت باید نتیجه را ببینیم.

درستکار تأکید کرد: اگر امتیازات آمریکا به عنوان قهرمان را ببینید، آنها هم نسبت به سال گذشته ۴۰، ۵۰ امتیاز کمتری گرفتند.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف رحمان عموزاد در مسابقات جهانی گفت: باید شانس ورزشی را هم در نظر بگیریم. بهانه نمی‌گیرم ولی شانس هم با ما یار نبود. قرعه ما در هر ۱۰ وزن بد بود. روی بحث داوری کشتی حسن یزدانی و رحمان عموزاد حرف دارم. برخلاف اینکه می‌گویند «رحمان بی‌رحم» روحیه بسیار شکننده‌ای دارد. به چیزی به‌جز اولی فکر نمی‌کرد. اصرار به چلنج داشت و ثانیه‌های پایانی هم به ضررش تمام شد. فکر کنید اکنون باخته و چلنج نکرده بودیم؛ این اتفاق باعث شد موساکایف ریکاوری شود. به «رحمان» گفتم فاصله را زیاد کن اما گفت وقتی زمان به یک دقیقه و ۵۰ ثانیه رسید، خودم ترسیدم. اگر می‌برد قطعا طلا می‌گرفت ولی شانس ورزشی با ما یار نبود.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد عنوان کرد: با امیرعلی آذرپیرا آزمون و خطا کردیم ولی به‌جز او کشتی‌گیری نداشتیم که ببُرد و از نظر بدنی کم بیاورد. ضرب‌خوردگی کامران قاسمپور هم در اردوی تیم ملی نبوده و اسفند سال گذشته در جویبار رخ داده است. قبول ندارم بچه‌ها به مشکل بدنی باختند.

سرمربی تیم ملی کشتی در مورد دخالت علیرضا دبیر در امور فنی تیم‌ ملی کشتی آزاد خاطرنشان کرد: اصلا اینگونه نیست. آقای دبیر سوای اینکه رییس فدراسیون است، قهرمان المپیک بوده و با جان و دل توصیه‌های فنی او را می‌پذیریم ولی اصلا و ابدا دخالت نمی‌کند. طبیعتا نظارت کرده ولی هیچ دخالتی در چرخه انتخابی، تمرینات و اردوها نداشته است. علی دبیر کشتی‌گیری صاحب سبک بوده و به نظرم بهترین زیرگیر کشتی تاریخ ایران است. از او گله کردم چرا پای خود را عمل کرده و با ما نیامدی. بچه‌های آزاد می‌گویند علی آقا کمتر سر تمرین ما می‌آید تا بچه‌های فرنگی ناراحت نشوند! در حالی که تمرینات سر و گردن او با رحمان عموزاد تأثیر زیادی روی عملکرد او داشت.

سرمربی تیم ملی آزاد در مورد شکست ۴ کشتی گیران ایران مقابل روس‌ها و ۳ شکست مقابل آمریکایی ها در مسابقات جهانی و اینکه حضور عیسی حاجی اف چه کمکی به کشتی ایران کرده است، گفت: بالای ۱۰ کشور تک ستاره هایی دارند،کشتی‌گیران ژاپن، ترکیه، گرجستان، ایتالیا و خیلی از کشورهای دیگر تک ستاره‌هایی دارند که به ما ضربه می‌زنند. ما ضعف‌هایمان را قبول داریم و باید برای المپیک بهتر کار کنیم تا نتیجه بگیریم.
من نمی‌دانم چرا بحث حضور عیسی حاجی اف تا به این اندازه پررنگ است. حتما فیلم کارهای او در بحث سر و گردن گیری منتشر می‌شود.

درستکار همچنین در مورد باخت‌های عموزاد اظهارداشت: طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته یک قهرمان تاکنون نتوانسته دو بار قهرمانی را تکرار کند چون ترافیک در این وزن خیلی بالاست. اگر شانس ثانیه های پایانی یار بود او قطعا مدال طلا می گرفت.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد تاکید کرد: از نقد منصفانه هیچ وقت ناراحت نمی‌شوم و تمرکزم را هم از دست نمی‌دهم، بیشتر هم نقد شدم تا تشویق. هرکسی نقد سازنده داشته باشد و من احساس کنم، درست است آن را می‌پذیرم. ولی گاهی نقدها تخریب است. وقتی قرار است چیزی را مقایسه کنیم باید آن را در طول تاریخ در نظر بگیریم، نه تنها در دوره خاص بررسی شود.

وی گفت: آذرماه سال گذشته در جام جهانی با شرایط خاص شرکت کردیم، تنش بسیار زیاد بود، جعفر سمیعی که خودش کشتی گیر بوده، سالیان سال خارج از کشور زندگی می‌کند. چهار صبح دیدم در اتاقم را زد و گفت من دارم می‌روم، اما من بالای 50 سال در کشتی بودم و هیچ وقت ندیدم هیچ سرمربی این قدر تحت فشار باشد. ما را حمایت کنید و پشت ما باشید که اگر تا المپیک بودیم احساس کنیم کوه پشت ماست.

درستکار همچنین به چگونگی استفاده از مربیان سازنده اشاره کرد و گفت: شرایط کشور کشتی ما با آمریکا و روسیه کاملا فرق دارد. شاید من هم بخواهم مربی سازنده کنار کشتی‌گیر باشد اما ایا چنین شرایطی را داریم؟ در مورد تقویت کادرفنی صحبت شد. اباذر اسلامی و آقاجانی سه سال است فینال جهانی را کچ می‌کنند و فدراسیون روی اینها سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمربی تیم ملی خاطرنشان کرد: مولفه‌های زیادی برای مربیگری وجود دارد، یک مربی باید قهرمان و سلامت باشد، در اردو بماند، فنی و کچ قوی و خوب داشته باشد، آیا از همه قهرمانان می‌توان استفاده کرد. محمد بنا تاریخی‌ترین نتایج را گرفته و در کادرش خیرآبادی، نوربخش بودند، آیا اینها قهرمان جهان بودند؟ هیچ کدام حتی ملی‌پوش هم نبودند.

وی ادامه داد: احسان امینی ده قهرمان جهان و المپیک را برده، اباذر اسلامی در کارنامه‌اش هشت بار قهرمان کشور دارد. روی این نفرات سرمایه گذاری شده و نباید به راحتی از آنها بگذریم.

کد خبر 5917805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha