۲ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۴۹

خانه هاي تاريخي كاشان/ آثاری ماندگار و جذاب از معماران خوش ذوق ایرانی

خانه هاي تاريخي كاشان/ آثاری ماندگار و جذاب از معماران خوش ذوق ایرانی

كاشان - خبرگزاری مهر: ‌خانه هاي تاريخي کاشان چون نگيني بر انگشتر آثار تاريخي اين شهرستان، آثاری ماندگار از معماران خوش ذوق ایرانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه طباطبایی ها از جمله این خانه هاست که در نزديكي خانه تاريخي بروجردي و در جوار بقعه امامزاده سلطان ميراحمد (ع) قرار دارد و به دليل اينكه سنگ بناي اين خانه تاريخي را شخصي به نام سيد جعفر طباطبايي نطنزي، بنا نهاده به خانه طباطبايي ها موسوم و مشهور شده است.

اين خانه در زميني به مساحت چهار هزار و 730 مترمربع احداث و در حدود سال 1250 (ه.ق) با مهارت و هنرمندي معمار معروف كاشاني استاد علي مريم، ساخته شده است.

اين خانه شامل چهار صحن و حياط است كه حياط مركزي آن متعلق به قسمت بيروني و حياط هاي ديگر متعلق به اندروني خدمه بوده است.

در طرفين تالار بزرگ دو حياط خلوت و نورگير به صورت قرينه احداث شده كه داراي تابلوهاي بديع نقاشي است و از نفايس آثار هنري اين ديار به شمار مي آيند.

خانه طباطبايي ها داراي پنج در ورودي است كه ورودي اصلي به دو ورودي اندروني و بيروني در قسمت هشتي تقسيم مي شود. علت پيچ و خم هاي موجود در راهروهاي ورودي جهت شكستن اختلاف ارتفاع ها و نداشتن ديد مستقيم به داخل خانه است.

تزيينات متنوع گچبري كه در تمامي فضاهاي خانه به كاررفته است شكوه خاصي به آن بخشيده است.

خانه تاريخي بروجردي

اين خانه توسط بازرگاني به نام حاج سيد حسن نطنزي، در سال 1275 (ه.ق) در دوره قاجاريه ساخته شده و به حاج آقا حسن بروجردي مشهور شده و خانه اي هم كه متعلق به وي بوده به خانه بروجردي معروف شده است.

معمار اين خانه يكي از نوابغ معماري كاشان و از طراحان معروف ساختمان به نام  استاد علي مريم  بوده كه در ايجاد دو بناي تاريخي ديگر كاشان يكي خانه تاريخي طباطبايي ها و ديگري تيمچه امين الدوله نقش داشته است.

نقاشي هاي اين بنا در شيوه هاي متنوع و با رنگ و روغن و آبرنگ زير نظرهنرمندان نامدار نقاشي ايران در دوره قاجاريه ازخاندان غفاري كاشاني ترسيم شده و طرح هاي گچبري اين خانه نيز با نظارت تهيه و با انجام رسيده است.

بخش سرپوشيده اين بنا كه شامل عمارت كلاه فرنگي با معماري منحصر به فرد، تزيينات يزدي بندي و نقاشي ها و گچبري هاي بسيار زيبا است اين بنا را در زمره با ارزش ترين خانه هاي تاريخي ايران قرار داده است.اين خانه در محله سلطان مير احمد در خيابان علوي كاشان واقع شده است.

خانه هاي عباسيان

اين خانه تاريخي در كوي سلطان ميراحمد قرار دارد و در سال 1252 (ه.ق) به وسيله مرحوم حاج محمد ابراهيم ، يكي از نجار خوشنام كاشان با استفاده از طرح ويژه گودال باغچه و بهره گيري بهينه از فضاها و حجم هاي موجود در آن اين بنا را به يكي از منحصرترين خانه هاي تاريخي ايران تبديل كرده است.

دراين خانه تزيينات متنوع معماري مانند گچبري و آيينه كاري نيز با ظرافت خاصي استفاده شده است.

اين مجموعه به تحقيق و طبق نظر كارشناسان نخبه معماري، جزو برجسته ترين آثار معماري و يكي از نامزدهاي دريافت جايزه بهترين بناهاي مسكوني ايران اسلامي است.

 خانه عامري ها

يكي از قديمي ترين و وسيع ترين مجموعه هاي مسكوني كاشان خانه عامري هاست كه قدمت آن به دوره زنديه برمي گردد.اين خانه در دوره قاجاريه توسط سهام السلطنه عامري بازسازي و توسعه يافت.

مساحت عرصه اين مجموعه هفت هزار مترمربع و شامل شش حياط مركزي به صورت بيروني اندروني و مهمانخانه است.

اين خانه در سال هاي اخير از طرف سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به منظور مرمت و بازسازي و تغيير كاربري آن به اقامتگاه گردشگري در طرح پرديسان قرار گرفت.

 خانه آل ياسين

اين خانه در خيابان امام خميني (ره)، متعلق به مرحوم حاج سيد محمد تقي پشت مشهدي است و در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده و به صورت موروثي در اختيار كاشاني (آل ياسين) اولين نماينده مردم كاشان در مجلس شوراي ملي بعد از نهضت مشروطه قرار گرفت.

کد خبر 2021651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha